Naar inhoud

Energieleveranciers

 

Door veelvuldig campagne te voeren rond de V-TEST van de VREG hebben we heel wat mensen kunnen helpen bij hun zoektocht naar een gepaste leverancier. Hierdoor hebben we veel praktische ervaring opgedaan in het vergelijken van leveranciers en over de werking van de energieleveranciers zelf. Leveranciers zijn in de eerste plaats bedrijven die winst willen maken, ze moeten concurreren met anderen. We hebben vastgesteld dat ze niet altijd even eerlijk zijn tegen hun klanten en ze niet altijd goed behandelen. Het is dus erg belangrijk om als consument te weten wat je hiertegen kan doen. En wat je rechten zijn.


We willen onze inwoners dus op een aantal zaken wijzen in de omgang met hun leverancier of vooraleer ze een nieuwe gaan kiezen. Wees vooral aandachtig wanneer je een contract afsluit bij een nieuwe leverancier en blijf je facturen goed nakijken. Probeer ieder jaar opnieuw de V-test te doen en schakel over als je een betere leverancier vindt. Je hebt het recht om op ieder moment, wanneer je dat wenst, je contract op te zeggen.


We hebben nog een aantal tips voor je verzameld:

• Kijk op je eindafrekening altijd goed na of je de hoeveelheid gratis elektriciteit hebt gekregen.

• Na het aflopen van je contract wordt dit stilzwijgend verlengd, wat betekent dat je automatisch bij dezelfde leverancier blijft. Je zou denken in hetzelfde soort contract maar dit is niet altijd zo, de leverancier kan je in een ander contract zetten, dit contract is vaak duurder dan hetgeen je voordien had. Kijk het dus goed na en laat de leverancier best ten laatste 2maanden voor het einde van je contract al weten welk contract je volgend jaar wil. Binnenkort worden leveranciers verplicht om hun klanten jaarlijks in te lichten over het goedkoopste tarief binnen het eigen bedrijf.

• Let op voor prijsstijgingen. Soms moet je zonder duidelijke reden opeens meer gaan betalen, vraag meteen na waarom en verander naar een goedkoper contract of leverancier als je dat beter vindt.

• Let op met de namen van contracten, deze zijn soms dubbelzinnig geformuleerd. Vraag duidelijk wat het contract inhoudt of doe de V-test en vergelijk het met andere contracten.

• Waar je als consument echt voor moet opletten zijn de commerciële acties die leveranciers soms doen. Ze sturen hun medewerkers op pad om zoveel mogelijk klanten te overtuigen om naar hen over te schakelen. Ze komen bij je thuis langs of bellen je op. Vaak geven ze foutieve informatie over de contracten. De contracten die ze aanbieden zijn niet altijd goedkoper dan wat je al had. Bovendien geven ze niet altijd correcte informatie over je rechten als consument. Sluit dus nooit meteen een contract af, zeg dat je nog wil nadenken en onderteken nooit een document. Luister naar hun uitleg maar neem nooit meteen een beslissing. Dan kan je achteraf rustig alles nalezen en een weloverwogen beslissing nemen.

• Een vast contract bestaat eigenlijk niet. Het lijkt te betekenen dat de prijs volledig vastligt. Maar dit is niet zo, het betekent enkel dat de prijs van elektriciteit ( in KwH) of gas vastligt voor de periode van het contract. De nettarieven en de heffingen, de twee andere onderdelen die de totaalprijs bepalen, kunnen nog stijgen of dalen. Het vast contract geeft wel meer zekerheid omdat de prijs gedeeltelijk vastligt maar je kan nog steeds andere bedragen moeten betalen in de looptijd van je contract. Wanneer je zo’n prijsverandering vaststelt vraag je best aan je leverancier om welke reden dit is gebeurd.

• Als je een professioneel contract hebt omwille van een eigen zaak maar deze zaak stopt, dan moet je dit aan de leverancier laten weten. Anders blijf je in het contract zitten en misloop je de gratis elektriciteit en andere voordelen.


Voor meer informatie over je rechten als consument kan je altijd terecht bij Hartje Hageland
of bij de VREG via www.vreg.be


Trefwoorden

Praktisch

informatiedienst

Hartje Hageland
Kruisstraat 2
3390 Tielt-Winge



tel. 016 63 95 66
e-mail e-mail

Openingstijden

maandag tot en met donderdag:
9.00 – 12.00  uur
13.00 – 16.00 uur

vrijdag:
9.00 – 12.00 uur
onze kantoren zijn gesloten op officiële feestdagen


wooninfopunten